Aamulla oli sellainen olo, että nyt pitää tehdä tälle taudille jotain. Olin aivan poikki yskimisestä ja tukkoisesta olosta. Soitin työterveyteen ja sain luvan tulla päivystävälle lääkärille. Ei ollut kuulemma edes silloin jonoa.

Olinkin terveysasemalla jo 20 minuutin päästä. Ilmottauduin ja siellä sainkin kuulla, että enää ei työterveysasemalle oteta hoitovapaalla olevia. Kuulun normaalin terveyskeskuksen puolelle. Paikalle tuli terveydenhoitaja, joka kysyi,  mitä asiaa mulla ois ollu lääkärille. Purskahdin itkuun ja kerroin, etten jaksa enää yhtään viikkoa tätä yskää ja huonoa oloa. Terveydenhoitaja otti  minut huoneeseensa ja manasi kaupungin säästötoimet. Mistä minä oisin voinut tietää, että enää en saa käydä työterveydessä. Ei mulle tule mitään kaupungin tiedotteita. Terveydenhoitaja otti verikokeen ja laittoi mut lääkärin jonoon. Jouduin odottelemaan vajaan puoli tuntia. Lääkäri kuunteli keuhkot, katsoi kurkkuun ja korviin. Kirjoitti lääkekuurin alkavaan poskiontelon tulehdukseen sekä pitkittyneeseen hengitysteiden tulehdukseen. Sain myös yskänlääkereseptin. Toivottavasti lääkkeet auttavat ja olen jo jouluna kunnossa. Huomenna pitäisi jaksaa ajella mummilaan. Myös Kaitsu on kipeä, varmaankin sama tauti kuin mulla.  Illalla on koulun pikkujoulut. Molemmilla pojilla on esitys. En jaksais millään lähteä. Mutta pakko varmaankin mennä.